سرویس کولر گازی خود را چگونه در ده مرحله انجام دهیم؟

وقتی تعمیرکار یا سرویس کار حرفه‌ای کولرهای گازی نباشید، اقداماتی که برای سرویس و نگهداری از این نوع کولرها می توانید انجام دهید، بسیار محدود می‌شود؛ با این حال با انجام قدم به قدم مراحل ساده‌ی زیر، به طول عمر کولر گازی خانه یا شرکت خود اضافه کنید:

۱) اسپلیت را خاموش کنید.

در ابتدا برای سرویس کولر گازی خود، آن را خاموش کرده و حتماً از خاموش بودن آن مطمئن شوید. (این مراحل برای انواع کولر گازی است. کولر گازی پرتابل، ثابت، کولر گازی دست دوم و….)

۲) فیلتر و قاب کولر گازی را باز کنید.

برای دسترسی به کویل‌های خنک کننده، قاب و فیلترهای کولر گازی را باز نمایید. در برخی از مدل‌ها (برای مثال کولر ال جی یا کولر گازی سامسونگ از مدل‌های معروف در ایران هستند) برای دسترسی کامل به کویل‌های خنک کننده نیاز است که فیلتر و قاب جلوییکولر گازی را از جای خود خارج کنید.

۳) با استفاده از اسپری مخصوص، کویل‌های خنک کننده اسپلیت را تمیز کنید.

با استفاده از این نوع اسپری‌های پاک کننده علاوه بر بالا بردن گرمای جذب کویل‌های خنک کننده، باعث از بین بردن بوی بد ناشی از سیگار، کپک و سایر رسوبات در کولر گازیشما می‌شود. باید توجه کرد که تنها کویل‌ها با این اسپری در تماس باشند و از برخورد مایع تمیز کننده (مایع اسپری) با سایر تجهیزات جلوگیری شود. برای اثرپذیری بهتر باید به صورت مستقیم کویل‌ها تحت اسپری قرار گیرند.

۴) فیلترهای اسپلیت را تمیز کنید.

فرقی نمی‌کند قیمت کولر گازی شما چقدر است، با استفاده از آب، فیلترها را تمیز کرده و اگر فیلترهای کولر گازی گم شده باشند آن ها را با یکی جدیدتر جایگزین کنید. تمیز بودن فیلترها ضروری است. تمیز کردن فیلترها در هر ۱۵ ساعت بسیار ارزان تر از شست و شوی کولر با استفاده از محلول های شست و شوی است. پس به هیچ عنوان تمیز کردن فیلتر را از قلم نیندازید.

۵) قاب و فیلترهای اسپلیت را نصب کنید.

پس از شست و شوی فیلترها آن ها را در جای خود و به درستی نصب کنید.

۶) کولر گازی را روشن کنید.

اسپلیت را در حالت سرمایشی روشن کرده و ترموستات آن را در سردترین دمای ممکن قرار دهید. هوای مرطوب و گرم با گذشتن از روی کویل های خنک، بر روی آنها تقطیر می‌شوند. این تقطیر باعث شسته شدن کویل‌ها شده و گرد و غبار از روی آنها پاک می‌گردد. این گرد و غبار قطره قطره به صفحه زیرین ریخته می شوند و در نهایت به خارج از محفظه کولر گازی هدایت می شوند.

۷) برق اسپلیت را قطع کنید.

برای انجام مراحل بعدی نیاز است که به منظور جلوگیری از خطر برق گرفتگی، از قطع بودن ورودی برق به کولر مطمئن شوید.

۸) کویل های بیرونی کولر گازی را بررسی کنید.

کویل های بیرونی برای انتقال حرارت بالاتر و خنک کردن محیط نقش بسزایی دارند. به همین منظور باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند.

۹) در صورت نیاز کویل های بیرونی را تمیز کنید.

کویل های بیرونی دائما با آب باران در تماس هستند و ممکن است به شست و شو هم نیازی نداشته باشند. اما در مناطق آلوده و پر گرد و خاک، شست و شوی کویل‌ها ضروری است. از اسپری‌های شست و شو کننده استفاده کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرده و کویل را از محلول شست و شو پاک کنید.

۱۰) برق اسپلیت را وصل کرده و دوباره عملکرد کولر گازی را بررسی کنید.

مود (Mode) دستگاه اسپلیت در حالت سرمایش قرار گرفته و ترموستات را در حالت خنک‌ترین دمای ممکن تنظیم نمایید. هوای خروجی باید خنک و خوش بو باشد؛ در غیر این صورت هنوز نیاز به سرویس کولر یا جایگزینی آن هست.

 

با انجام این ده مرحله می‌توانید خودتان یک سرویس کار حرفه‌ای کولر گازی شوید، اما اگر با کارهای فنی غریبه هستید و تا امروز آچار به دست نگرفته‌اید؛ توصیه می‌کنیم به هیچ وجه به تنهایی اقدام به سرویس یا تعمیر کولر گازی نکنید و حتما قبل از آن با کارشناسان برق یار تماس بگیرید.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *