چند نکته که باید در مورد سرویس و نگهداری از آسانسور دانست

 

 

آسانسورها نیز همانند سایر تجهیزات برقی و مکانیکی به سرویس و نگهداری منظم نیاز دارند. روند سرویس و نگهداری از آسانسور، چه در یک برج اداری باشد و چه در یک ساختمان مسکونی، برای حفظ ایمنی مسافران و همچنین افزایش طول عمر آسانسور یک امر حیاتی است. استخدامِ یک برق یار ماهر برای انجام تعمیر، سرویس و نگهداری از آسانسور به صورت منظم و اصولی یک گزینه مطلوب قلمداد می‌شود اما قبل از انجام این کار بهتر است از چند نکته باخبر باشید:

۱. بررسی و بازبینی آسانسور ها باید هر ماه انجام شود.

آسانسور شما بر طبق استانداردهای عملکردی به بهترین شکل عمل می‌کند و هیچ گونه خطری مسافران را تهدید نمی‌کند. این روند گاهی اوقات سالیانه یا شش ماه یک بار صورت می‌گیرد اما بهترین حالت برای اینکه از سلامت تجهیزات و امنیت اطمینان حاصل کنید، بهتر است این پروسه هر ماه یک بار صورت بگیرد.

۲. آسانسور نیز استانداردهای لازم رعایت می‌شوند.

آسانسور نیست که نیاز به بررسی و رعایت استانداردها دارد بلکه اتاق آن نیز به چنین قوانینی نیازمند است. حتما این نکته را رعایت کنید که نباید اجازه دسترسی به این اتاق را به هر فردی داد. بنابراین اتاق باید به طور پیش فرض بسته و قفل باشد تا اطمینان حاصل کنید فقط افراد مجاز می‌توانند وارد این اتاق شوند. ضمناً این اتاق باید نور مناسبی داشته باشد و از این مکان تنها به عنوان اتاق آسانسور استفاده شود. حتما به خاطر داشته باشید که از این اتاق نباید به عنوان انباری برای قرار دادنِ وسایل و تجهیزاتی که خطر آتش سوزی دارند در نظر بگیرید.

۳. تجهیزات باید در بهترین حالت عملکردی خود باشند.

آسانسور باید به گونه‌‌ای باشد که وجود هر گونه ایرادی را نشان دهد. ایراداتی که باید از آنها آگاه باشید موارد زیر هستند:
شکسته بودن چراغ‌های چال، جمع شدن آب یا آوار درون چال، به درستی باز و بسته نشدن درهای آسانسور، خراب بودن آژیر اعلامِ خطرِ وقوع آتش سوزی، عمل نکردن چراغ‌های اضطراری و …

۴. برای انجام سرویس و نگهداری گوش به زنگ باشید.

آسانسور، می‌توان اطمینان حاصل کرد که از تعمیرات پرهزینه و خطرناک دور می‌شوید. همیشه در ذهن خود این سوال را بپرسید که آیا دستگاه شما نیاز به، به‌روز شدن دارد یا این شما هستید که باید اطلاعات خود را به روز کنید؟ انجام به موقع سرویس و نگهداری پیشگیرانه همچنین به کاهش هزینه تعمیر آسانسور نیز منتهی می‌شود. به یاد داشته باشید که به تعویق انداختن یا بیخیال بودن نسبت به تعمیرات و نگهداریآسانسورها سبب اختلال در روند عادی زندگی و ناراحتی ساکنین می‌گردد.

۵. مشکلات آسانسور خود را ارزیابی کنید.

درک اینکه آسانسور ساختمانِ شما بیشتر در معرض کدام یک از آسیب‌ها قرار می‌گیرد، به شما کمک می‌کند تا آنها را پیش بینی کرده و آماده شوید تا آنها را برطرف کنید. به عنوان مثال، حدود ۷۰٪ از تماس‌های گرفته شده با تعمیر کار آسانسور به علت سوء عملکرد در درها است. بنابراین شما ممکن است با گذاشتن سیستم‌های حفاظتی برای باز و بسته شدن درب، این مشکل را برطرف کنید.
به خاطر داشته باشید که قیمت آسانسور ، بازسازی آسانسور و شرکت آسانسور نیز مسائل قابل ملاحظه‌ای است.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *